måndag 29 oktober 2012

Författarkväll med Vibeke Olsson på biblioteket

Molnfri bombnattI kväll besökte författaren Vibeke Olsson Edsbyns bibliotek och berättade om sina böcker och sitt skrivande. Jag älskade hennes bok Ulrike och kriget när jag var i tonåren och slukade böckerna om slavar och romare på gymnasiet. Molnfri bombnatt tillhör mina absoluta favoriter. Tänk om jag hade vetat när jag var 15 år att jag en dag skulle stå på jobbet, i Edsbyn av alla ställen, och hjälpa just Vibeke Olsson att kopiera utkast till hennes nyaste bok! I kväll fick jag dessutom en liten pratstund med henne. 


Under föredraget berättade hon så inspirerade om industriernas framväxt under slutet av 1800-talet. Om hur folkrörelser av olika slag växte fram och vad de har betytt för det samhälle vi har i dag. Historikern i mig väcktes till liv igen. Efter att jag pluggade historia har jag haft svårt för historiska böcker, men har börjat gilla den genren igen. Vibeke berättade om hur hon gjorde research inför Sågverksungen och försökte hitta 1800-talsmänniskan i sig själv. Jag blev så klart sugen på att läsa hennes tre senaste böcker. De finns redan här hemma i bokhyllan för att maken har läst dem. Vibeke avslöjade att den fjärde boken om Bricken kommer ut i vår.

På slutet av kvällen fick Vibeke frågan från en ur publiken om vilka som är hennes favoritböcker. Hon nämnde bland annat Aprilhäxan, som jag tidigare inte haft lust att läsa, men nu när hon beskrev den började jag tänka tanken på att läsa den. Hon tipsade även om Aino Trosells Hjärtblad och om Little Bee, som hon beskrev som "En skakande bok, men inte nedbrytande för att det finns så mycket kärlek och humor i den". Hade inte kunnat sagt det bättre själv.

1 kommentar:

Anne-Charlotte Östman sa...

Roligt att få veta att fjärde Bricken-boken kommer i vår! Jag läser gärna Vibeke Olsson. Håller nu på med sista Sabina från Rom. Jag har själv skrivit några artiklar om henne på min blogg www.kulturochtro.blogspot.se.