lördag 27 oktober 2012

Tips på böcker för barn i Halloweentid

Bild på bokomslag

Här hemma är det nu pyntat med spöken och pumpor. Både barnen och jag gillar Halloween. En av våra favoriter bland läskiga böcker är Sagan om den underbara familjen kanin och monstret i skogen av Jonna Björnenstjerna. Den passar för 3-6-åringar och är förvånansvärt läskig. Men barn gillar den och den blev framröstad som årets bästa bilderbok i Bokjuryn - en tävling där barnen själva får rösta. 

Omslagsbild: Familjen Monstersson: Min vän Boris

Min vän Boris av Mats Wänblad går hem väldigt bra hos min 5-åring. Jag gillar den också och hoppas på många fler böcker om Boris och Familjen Monstersson. Få se om jag får rätt - jag tror nämligen att Boris ligger bra till för att vinna årets Bokjury. 



Martin Svenssons bok Knacka tre gånger och andra spökhistoriervänder sig till lite äldre barn från cirka 6 år och uppåt. Jag har läst några av dem och tycker de är förvånansvärt bra. Den innehåller sju korta spökhistorier, som bland annat Svarta Madam, Klocktornet och Sjukhuset. Spökhistorierna är så där lagom läskiga och blandar vanliga teman med nya lite ovanligare och det är alltid kul. När det är dags för nästa spökstund på biblioteket tänker jag läsa någon av de här spökhistorierna högt i mörkret...

Nyfiken på skräck. Bild på fladdermus med hemska tänder.
Barnens bibliotek finns fler boktips för den som är nyfiken på skräck i Halloweentid. 

Inga kommentarer: