tisdag 5 mars 2013

Så var det att åka med på surftåget

I kväll har jag varit med på Sverigepremiären av en direktsänd bokcirkel på nätet - Surftåg om boken Vi kom över havet. Jag skrev om det i ett tidigare inlägg.

Nu tänkte jag berätta om hur det var. Det var jättekul och intressant! Fast inte som jag hade förväntat mig. Jag trodde att det skulle vara direktsänt med tv-bild på de i studion. Nu var det bara olika skärmdumpar med ett foto på cirkelledarna och frågorna kring boken. Det är inte alls meningen att ge negativ kritik till Fritz Ståhl förlag, som låg bakom surftåget, utan mer som kreativ kritik och förslag på förbättringar till nästa gång. För jag åker väldigt gärna med igen. Det här sättet att träffas och resa på passar utmärkt för en fåtöljresenär som jag.

Direktsändningen var 30 minuter, men jag tror nästan att det hade fungerat att köra en hel timme. Tiden gick väldigt snabbt, dels för att det var roligt och dels för att man hade så mycket att ta in. Min simultankapacitet klarade inte av att lyssna, samtidigt som jag läste chatten och försökte skriva ner egna reflektioner. Ibland dök det upp meddelanden om att jag inte befann mig på samma sida som värden längre. :-) Då fick man klicka på en länk som tog en med tillbaka till rätt ställe. Mitt förslag är att köra en längre bokcirkel och lägga in små pauser så man hinner läsa på chatten och skriva ner egna tankar. Kanske att de i studion pratar en längre stund och sedan låta de i chatten kommentera och sen tillbaka till studion igen?

Bokcirkeln slutade väldigt tvärt och där satt jag snopet kvar och ville fortsätta prata om boken. "Var tog efterfesten vägen?!" :-) var känslan. Ett idé är ju att man leder deltagarna vidare och låter dem som vill fortsätta att diskutera på något annat ställe. Efter en stund kom jag på att jag kunde kolla in på evenemanget på Facebook och mycket riktigt där hittade jag fler som stod kvar på slutstationen.

Annars var det mycket intressant att få se autentiska foton och höra intervjuer med kvinnor som upplevt det som beskrevs i boken. Jag hoppas att Fritz Ståhl lägger ut länkar så att man hittar tillbaka till framför allt intervjun, som jag gärna skulle vilja lyssna klart på.

En småsak, nu när jag ändå håller på. Det hade varit kul att se namnen på medpassagerarna istället för bara siffror, men det kanske inte går att fixa eller så kanske inte alla vill synas med namn?

Tack för en mycket trevlig resa!

1 kommentar:

Josefin sa...

Bra sammanfattning av eventet, tror att det finns länkar på sajten, om man använder samma länk som i bokningsmejlet? Jag hittade dem där efter att tåget var slut iallafall. Vet inte om de fortfarande är kvar.

Hade gärna fått vara längre som du säger, och så såg jag för sent din twitterkommentar om att det fortsatte på FB! Typiskt.