lördag 16 april 2011

Annonsflickan från Odessa


Annonsflickan från Odessa var en överraskning för mig. En blandning av Desperate Housewifes och En kort berättelse om traktorer på ukrainska lät lovande. Den var mer än lovande och efter den har jag haft svårt att hitta någon ny bok och får inte fart på läslusten. Boken handlar om en ung kvinna i Odessa som får arbete på ett företag som sysslar med import. Ett av villkoren är att hon ska ligga med chefen...men hon lyckas ta sig ur situationen. Hon tar även arbete på en datingfirma där desperata amerikanska män söker fattiga desperata ukrainska kvinnor, vars dröm är att lämna Ukraina och leva i det rika Amerika. Samtidigt har hon en maffiaboss i hälarna.


Det kan låta som en ytlig historia, men den beskrev livet och kulturen i Odessa så att min nyfikenhet väcktes. Bland annat kan jag inte släppa tanken på att testa att dricka te med hallonsylt i, vilket huvudpersonen ofta gjorde i boken. Jag har hört att det fungerar som en sorts efterrätt. Att ojämna tal räknas som lyckotal och att ingen skulle komma på tanken att bjuda in sina vänner till sitt födelsedagskalas. Riktiga vänner vet när ens vän fyller år och dyker upp ändå. Små kulturella uttryck som får en att reagera och upptäcka sådana i ens egen tillvaro älskar jag att läsa om. (Etnologen i mig kanske :-) ) Odessa beskrivs också som en varm, internationell stad till skillnad mot Moskva som är hård och kall stad. En resa till Odessa skulle inte sitta helt fel. Jag ska i alla fall ta mig en titt på Internet och resa till Odessa den vägen.


Boken är skriven på ett ganska roligt vis och med humor mitt i den fattiga och miserabla tillvaron som många i Ukraina verkar leva. Samtidigt behandlar den ett allvarligt tema där män mer eller mindre köper sig hustrur...en verklighet som tyvärr är allt för vanlig och tragisk.


Jag kommer absolut att läsa mer av Janet Skeslien Charles. Är det någon där ute som kan rekommendera likande böcker så tackar jag och tar emot!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter jätteroligt! Haha, sylt i teet, det förklarar en tio år gammal gåta jag har levt med under ytan. I Östeuropa dricker man ALLTID socker i teet. Du måste be specifikt om te utan socker. Jag bodde ett par dagar i en vitrysk familj i Mogiljev i östra Vitryssland och vi kunde inte kommunicera med varandra mer än med gester och få ord på engelska. Jag fick bort socker i teet och blev istället erbjuden sylt. Fattade inte vad jag skulle göra med det så jag åt det med sked med stora skrattsalvor som följd. Det skulle alltiså varit i teet :)