tisdag 24 augusti 2010

Norwegian wood och Sputnikälskling



Nu har jag slukat två böcker i följd av Haruki Murakami . Jag hade fått för mig att de skulle vara "svåra", men så var det inte alls. Han skriver så härligt, är så lätt att bara flyta med. Jag funderar redan på att läsa en till av honom och han är från och med nu inskriven som en av mina absoluta favoritförfattare. Det var en kompis, vars boksmak jag inte riktigt litade på :-), som rekommenderade Murakami för mig. Nu när Murakami blivit en av mina favoritförfattare undrar jag om jag kanske kan lite på hans boksmak ändå och våga mig på att pröva på Paul Auster också som han rekommenderade.
Norwegian wood handlar om en ung man och hans kärlek till två helt olika kvinnor.
Sputnikälskling handlar också om en ung man och hans kärlek/vänskap till en kvinna, som försvinner på en resa till Grekland. Läs mer om boken här.
Det är lätt att hitta likheter i båda berättelserna (och ett tag hänger jag upp mig på det):
Huvudpersonerna är unga män som är kära i sin bästa kvinnliga vän.
Berättelserna utspelar sig i Tokyo och stadsbilden beskrivs ingående.
Flera personer är helt bokgalna och läser allt och jämt.
Vinylskivor och musikreferenser dyker upp här och där.
Mystiska inslag.

Till alla er som har Murakami kvar att upptäcka kan jag bara säga: GRATULERAR! Själv är jag glad att jag har några böcker kvar av honom att läsa och att det förhoppningsvis kommer många flera. Det har gått långt när jag kan tänka mig att läsa en bok om löpning :-)

5 kommentarer:

Sanna sa...

Superkul att du lämnade några rader igen så jag kunde hitta in till dig.. =)
Roligt med så många goa boktips, jag får kolla runt och se om det finns något som passar mig också..hmm ja när jag nu får tid att läsa.. =) hehe..

Kanske ses imorgon!
Kraaaaam
Sanna

Lyrans Noblesser sa...

Glad att jag har Murakami oläst :-)

Sanna sa...

SV: Det var ett tag sedan jag sålde kläder, men tidigare gick det hemskt bra.. =)

Nattens bibliotek sa...

Jag har också Murakami som favorit. Jag började med Sputnik älskling när den kom ut för ett år sedan och blev jätteförtjust och har sedan dess plöjt igenom alla hans böcker som finns på svenska. Jag tycker fortfarande han är bra, men just nu räcker det. Hans böcker är väldigt lika i gestaltning och upplägg. Jag kan inte riktigt särskilja handlingen i de olika böckerna då de är väldigt lika.

Jens Rosbäck sa...

Jag kan rekommendera novellsamlingarna. Där får man Murakamis värld kondenserad i korta historier. Vissa teman från novellerna har sedan utvecklats till romaner. Väldigt bra!

Jag bor utomlands (i Asien och här är han poppis)och läser Murakami bara på engelska, men jag tror The Elephant Vanishes också finns på svenska. I Blind Willow, Sleeping Woman kan man både läsa hans tidiga och nya noveller.

För övrigt var den första Murakami jag läste (i Japan faktiskt) Dance, Dance, Dance och den sög tag i en. Efter Norwegian Wood har jag för mig att det är den mest lästa Murakamiboken i Japan.

South of the Border, West of the Sun, är en lite enklare berättelse, en medelålders bitterljuv Norwegian Wood, med lite magisk realism.

Och givetvis The Wind-up Bird Chronicle (Fågeln som vrider upp världen) är ju ett helt eget universum men den kräver mycket av sin läsare. 600 sidor av slingrande intrig och oavslutade trådar...