söndag 17 augusti 2008

Mrs Zjivago och hennes hemliga liv

En riktigt trevlig lättsam bok om man bortser från de lite väl löljliga beskrivningarna av den ryskättade älskaren och kärleksmötena. Det som jag framför allt fastnade för i den här boken var personbeskrivningarna, familjelivet och det judiska inslaget. Bifigurerna var nästan mer inlevelsefullt beskrivna än huvudpersonerna, som tex huvudpersonens bror och den gamla förvirrade damen han hjälpte. Eller maken som för att förhindra alzheimers varje kväll gömde tekokaren för att få lite hjärngympa på morgonen.

Läste på en annan blogg som eftersökte beskrivningar av lyckligt samliv. Trots att kvinnan i den här boken är uttråkad av sitt äktenskap och tar sig en älskare, så tycker jag att hennes äktenskap innehåller mycket av det som jag räknar in som lyckade delar i ett sådant. Undrar du vad så får du läsa själv.

Den här boken kan jag rekommendera till alla som läst Marian Keyes och som vill ha något mer. Även till den som vill ha äktenskapliga råd. Bland annat finns där ett bra recept på ett lyckat äktenskap, vilket jag förövrigt läste upp på en väns bröllop nyligen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Var det du som lånade de små blå? Kul! Jättefint recept också! Här osar plättar när maken inviger finaste presenten!

Feelgoodbibliotekarien sa...

Dottern och jag smyglånade dem. Skulle ha varit på engångskameran, men vi hann inte. Hoppas plättarna blir goda och att resan var bra.

Anonym sa...

Vilken bra idé att läsa på bröllopet! Framför allt när du är bibliotikarie. Ska försöka få tag på boken, du gjorde mig nyfiken. Tack.

Feelgoodbibliotekarien sa...

Kul att kunna göra någon nyfiken!