torsdag 29 augusti 2013

Rädda varje spillra

Rädda varje spillraRädda varje spillra av Jesmyn Ward är en bok som är både rå och ömsint. Låter kanske konstigt. Det kan jag hålla med om. Berättelsen om den dysfunktionella familjen, som består av Esch, hennes bröder och deras alkoholiserade far, utspelar sig i Mississippi när orkanen Katrina väntas och sedan drar in över delstaten.

Esch är 14 år och går klädd i brödernas kläder. De delar kläder och det är som att alla har glömt att hon är flicka. Eschs mamma dog strax efter förlossningen av Junior, lillebrorsan. Pappan hankar sig fram på ströjobb och de bor i ett fallfärdigt hus på vischan. Familjen lever på konserver och det händer till och med att de äter okokta nudlar direkt från förpackningen. När orkanen närmar sig och det är dags att börja hamstra konserver är det precis som vanligt för dem. En av bröderna försöker sig på att föda upp kamphundar för att kunna sälja valparna. Det förekommer flera otäcka scener där kamphundar hetsas att slåss.

Mitt i denna utsatta miljö finns dock en ömhet mellan familjemedlemmarna. De hankar sig fram tillsammans på något vis och bryr sig om varandra. Den speciella tillgivenhet som Skeeth visar sin hund och hennes valpar står både som en stark kontrast till den eländiga tillvaron familjen lever i och till hundslagsmålen. Samtidigt kan man se ömheten till hunden som en parallell till omsorgen som familjemedlemmarna visar varandra.

Även språket, som flyter lätt och vackert på något oförklarligt vis, fungerar som en stark kontrast till den misär som familjen lever i.

Esch blir gravid och vi får följa hennes tankar kring det. Som det barn hon är har hon ett ganska passivt förhållningssätt till graviditeten. Det får liksom gå som det går. Hon har genom andra hört om makabra sätt att bli av med fostret, men hon låter magen växa. Författaren har ett målande språk och beskriver hur magens form förändras från en galiamelon till en honungsmelon.

Medan Skeeth gör både det ena och det andra för valparnas överlevnad och Esch försöker ta in att hon är gravid kommer orkanhotet allt närmre. Pappan börjar förbereda familjen för orkanen, men barnen verkar inte ta hans ord på allvar. Spänningen stegrar sig och författaren bjuder in mig som läsare att uppleva en katastrof på nära håll. Skräckinjagande samtidigt som intressant. Det är mycket både ock i den här boken märker jag :-)

Jag tyckte mycket om "Rädda varje spillra" och skulle gärna läsa mer av författaren. Jag är tacksam för att flera bokvänner på nätet rekommenderad mig att läsa den här boken. Boken väckte även mitt intresse för orkanens framfart och jag ser fram emot att även läsa Orkanen av Laurent Gaudé, som också handlar om Katrinas framfart.

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

Jag får ta och testa läsa den!