lördag 10 november 2012

This and that - bokenkät


Var länge sedan jag svarade på en enkät, så när Boktok73 taggat mig i sitt inlägg svarar jag så här: 

1. Ljudbok eller bok i handen? Helst en bok i handen. Eftersom det finns så många böcker och så lite tid så varvar jag med att lyssna på ljudböcker också. Aningen via Storytel eller vanliga ljudböcker som jag lånar från biblioteket. Då kan jag utnyttja tid som tex när jag väntar på att dottern ska somna…svårare att smygläsa en pappersbok i mörkret :-) .Just nu lyssnar jag på Den krympande hustrun

2. Pocket eller inbundet? Pocket är bra för att man kan vara lite oförsiktigare med dem och släpa dem ut och in i trädgården och även läsa med hoppande barn i närheten. Men det är något speciellt med inbundna böcker…mer riktiga på nåt sätt.

3. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/ nonfiction?) Gärna en knasig blandning. Gillar bla Murakami och Kaufman, som båda är skickliga på att blanda in fantasinslag i en helt normal verklighet.

4. Harry Potter eller Twilight? Skulle nog inte välja någon av dem, men nu när jag måste så väljer jag Twilight. Ingen favorit, men jag förstår att ungdomarna gillar drivet i den.

5. Fantasyvärld eller vår värld? Absolut vår egen. Har svårt att läsa fantasy…men gillar den Sagan om Ringen-filmerna.

6. Kindle, iPad eller annat? Har inte kommit så långt än. Men skulle gärna få en i julklapp. Har ändå svårt att se att jag skulle gilla att läsa en skärmbok.

7. Låna eller köpa böcker? Lånar dagligen eftersom jag jobbar på bibliotek. Vissa böcker vill jag äga och köper då. Senast i går beställde jag Marian Keyes nyaste. Har hyllmeter av pocketböcker som jag har köpt på mig för framtida läsning.

8. Bokhandlare eller online? Så fort jag har möjlighet besöker jag en bokhandel, och då helst Helins i Bollnäs, som är en riktig bokhandel. Akademibokhandeln är inte samma sak, även om det alltid är trevligt att vara omgiven av böcker. Helst vill jag stödja bokhandlarna eftersom jag inte kan tänka mig en värld utan sådana, men handen på hjärtat; så händer de ofta att jag beställer böcker hos Adlibris.

9. Fristående bok eller trilogi? Gärna fristående. Jag ser så många böcker som lockar mig dagligen att jag vill pröva på lite olika. Hinner inte läsa triologier. Marian Keyes nyaste är på ett sätt en sorts serie eftersom huvudpersonerna kommer från samma familj.

10. Tjock bok eller kort bok? Måste man välja så väljer jag kort så jag hinner läsa fler böcker, men är det en riktigt bra bok så vill man ju att den aldrig ska ta slut.

11. Romance eller action? Action? Vad är det? J

12. Mysa under en filt eller steka i solen? Filt, bok och choklad.

13. Varm choklad eller latte? Varm choklad.

14. Läsa recensioner eller bilda en egen uppfattning? Om det är en bok jag VET att jag vill läsa försöker jag att undvika recensioner. Händer så ofta att jag får för höga förväntningar annars. Men det är roligt att läsa recensioner också…det kan ju vara så att jag råkar på en bok jag inte skulle ha läst annars. 

Nu tycker jag att Hermia ska svara på de här frågorna som helgkul! 


2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Vilket mission impossible :) (fast slutfört)
Tur vi inte behöver välja på allvar.. märklig läsning det skulle bli då. Fast det hade varit lätt välja bokköparställe om det fanns ett Helins i Gävle!

Linnea sa...

E-böcker är ju fantastiskt! :) Inte så mycket för att läsa på en skärm som för att man slipper packa väskan full med böcker när man är på resa och att man slipper ha 1000 bokhyllor hemma.. :) Jag skulle läsa allt som e-bok om det var möjligt, men mest blir det ju pappersböcker p.g.a. utbudet.