På helgens bokSPAning hade vi ett boksamtal kring Berg har inga rötter av
Manne Fagerlind. Vi diskuterade många olika aspekter av boken fram och tillbaka. Den handlar om Lasse, som har arbetat på ett museum hela sitt liv, och som skriver på om en bok för att få
revansch på chefen, som enligt Lasse, har förstört hela hans liv. I boken får vi läsa om
tillbakablickar på hans liv och samtidigt vara med om hur han glider in i
sjukdomen alzheimers. Alla var vi eniga om att boken ger en bra inblick
hur det kan vara att ha alzheimers. Fagerlind skriver så att man själv får känna
på hur ruggigt det kan vara för en person med den diagnosen. Man förstår
känslan. Boken borde ingå i alla vårdutbildningar.
Innan vi började samtalet tittade vi på en tidningsartikel om en australiensisk sjuksköterska, som har skrivit en bok
om vad människor ångrar allra mest när de ligger på dödsbädden. Hon säger att
"många insåg först på slutet att man kan välja att vara lycklig".
Tänk om Lasse hade valt att vara lycklig istället för att gå bitter genom hela
livet. Man känner för honom, samtidigt som han får skylla sig själv. Varför inte
göra något åt problemet?
En fråga som vi diskuterade kring var om Lasse var ond
eller god och där rådde delade meningar bland deltagarna. De flesta tyckte att
han var ond, självisk och osympatisk, medan en deltagare stod på Lasses
sida och tyckte att han var offret i dramat. Lasse bara tog emot och tog
emot istället för att säga ifrån. Det kanske hade räckt om Lasse eller Broman, hade räckt
fram en hand och så kunde de ha gått halva vägen var istället för att fortsätta bråket. Ibland kan det vara bra med en drivkraft, som tex en chef som man inte gillar, men ibland
är det nog bättre att bryta ihop och komma igen istället för att vara bitter
ett helt liv. Och vilket antiklimax Lasse måste känna när Broman helt plötsligt
dör. Vilken tomhet. Lasse får ju aldrig sin upprättelse som han har sökt så länge.
Vi diskuterade kring det
här att få bekräftelse på jobbet och att det är ett av livets tre viktiga
”ben”, medande övriga är familj och hälsa. Faller ett ben kanske hela pallen
faller. Lasse hade en stark övertygelse om konsten och den var så
djupt rotad i honom att han inte kunde göra avkall på den. När man tror på
något riktigt mycket kan det göra extra ont om man blir sårad just där. Det kan inte ha varit lätt för Lasse, som nedgraderades på jobbet, samtidigt som hans fru klättrade på karriärsstegen. Scenen när Lasse är på sonens skola och ska berätta om sitt trista(?) arbete inför klassen, strax efter en mycket intressant pappa som arbetar som polis, är så hemsk. Sonens blick som visar medlidande är lätt att föreställa sig. Lasse har en bättre relation med den äldre sonen. Kan det bero på att han hann se hur Lasse var innan den nya chefen kom in i bilden.
Det var som att hela arbetsplatsen bytte identitet när de fick ny
chef, Broman. De slutade ta långa luncher tillsammans och den goda stämningen försvann. Vi kom in på hur ska en bra chef vara? En sådan chef hade
kunnat ta bråket. Kanske var de för lika varandra? Principfasta? Hur hade det
blivit om han hade en konflikt med en arbetskamrat istället?
Flera av oss kände frustration över att man bara
fick berättelsen från ett håll. Det var flera av
oss som önskade få hustruns och barnens perspektiv på det hela…men
kanske utelämnade författaren fler perspektiv med flit? Kanske vill han visa på att
en människas berättelse aldrig blir färdigskriven. Det finns ju så
många perspektiv från vilka man kan beskriva en människa. Lasses
historia får vi se på två olika vis. Den hade kanske sett annorlunda ut om hans
fru hade skrivit den, eller hans barn, eller Broman?
Flera deltagare sa under boksamtalet att de aldrig skulle ha accepterat en man som drog sig
undan på det sättet som Lasse gjorde. Han stängde liksom av sig själv och
berättade inte ens för sin familj om hur han mådde eller tänkte. Han kör med
tankeläsarmetoden, menar en deltagare. Tex att han tycker att hans familj ska
förstå att han vill se ikoner på semestern. Hur ska de kunna veta vad han vill om han inte säger något? Han stöter ifrån sig familjen.
Medan en annan deltagare tyckte att familjen var taskig mot honom på semester.
En deltagare gillar att författaren har med så
många symboler i texten. Tex scenen med det felköpta kaffet som hälls ut. En annan
symbol som hon hade lagt märke till var nyårsfyrverkeriet och att det plötsligt
kom en nödraket mitt upp i allt. Hon tänkte att färgerna kanske
symboliserar olika stadier hos Lasse…först vitt som står för passivitet och
sedan rött som står för aktivitet. Vore roligt att höra hur författaren tänkt
kring det.
En deltagare anser att boken är djupt ideologisk där
Broman är marxist, medan Lasse är den stora liberalen och individualisten. KGB
kommer ju in på ett hörn…Vi tänker också på Broman som diktator. Samtidigt är
Broman en som vänder kappan efter vinden. Det kan man se bland annat i att hans
olika klädstilar ändrar sig.
Titeln funderade vi också över. Vi letade upp stället där berget utan rötter nämndes. Huvudpersonen
berättade där en historia för sin son, med budskapet att med fantasins hjälp kan man
göra allt man vill. Ska man tolka det som att titeln anspelar på att även berg
går att flytta? Att man med fantasins hjälp kan ändra sin historia? Lasse
ändrar ju på sin historia så att den blev bättre än verkligheten när han blev
sjuk. Författaren skriver att vissa läsare har tyckt att boken är en ren
tragedi, medan andra menar att det finns hopp i det. Det hopp vi kan finna är
just det...att i och med sjukdomen gör Lasse om historien och har på det
sättet trevligt ett tag. Kanske fick han ändå frid i sitt eget
stilla sinne?
Bokens slut ger oss bibliska associationer eller är det något som Astrid
Lindgren har skrivit? Bröderna Lejonhjärta?
Slutligen så säger jag tack till författaren Manne Fagerlind för att han svarat på mina frågor inför boksamtalet. Vi som deltog i boksamtalet var ense om att det här var en utmärkt bokcirkelsbok.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar