lördag 6 oktober 2012

Seminarium med John Boyne, författaren till Pojken i randig pyjamas

På Bokmässan var jag på ett intressant seminarium;  "Inte bara barnsagor" där tre irländska författare diskuterade kring skrivande för barn och vuxna. 

Främst var jag intresserad av att lyssna på John Boyne, vars bok Myteriet på Bounty har kommit ut på svenska. Han har tidigare skrivit Pojken med randig pyjamas, som är en av de bästa böcker om andra världskriget jag har läst. Den borde vara obligatorisk läsning för alla skolelever, för ALLA människor över huvudtaget. Efter att ha lyssnat på Boyne blev jag sugen på att läsa hans nya bok och passade på att få den signerad.
Det som var så intressant att höra om var att Boyne från början inte hade en tanke på att skriva för barn. Han vill inte att någon ska utestängas från hans litteratur på grund av sin ålder. Han menar att barnlitteratur är den enda litteraturen som definieras utifrån läsarens ålder. Boyne sa att han vet hur man skriver böcker, men inte hur man skriver för just 9-åringar, eller 12-åringar. Om man säger att en bok är för 10-åringar kommer ingen över 10 år att läsa den. "Children are a little like humans", sa Boyne, och lockade hela publiken till skratt. 

I presentationen av seminariet kunde man läsa detta: ”Jag vill inte skriva för vuxna. Jag vill skriva för läsare som kan utföra underverk”, skrev Astrid Lindgren en gång. De prisbelönta irländska författarna John Boyne, Éilís Ní Dhuibhne och Siobhán Parkinson – den sistnämnda var nominerad till just årets Astrid Lindgren-pris – delar den målsättningen. Deras romaner tilltalar fantasin hos dagens ”underverkare” men likt Lindgrens böcker tar de också upp viktiga frågor." 

Författarna på scenen diskuterade att man kan skriva om nästan vad som helst, även hemska saker, för barn, bara man är ärlig och inger hopp. Boyne sa att det är okej med sorgliga historier för barn om de innhåller budskapet: "but you will survive!". 

Tack Ulla från Bazar förlag för att fick iväg mig till seminariet! 


Inga kommentarer: