lördag 25 augusti 2012

Tematrio titeldjur - fåglar

När såg Lyrans tematrio om djurnamn kom jag att tänka på Jonas Hassen Khemiri, som skrivit om svenska språkets stora mängd ord med fågelanknytning. Pausfågel. snorkkråka, ta en tupplur osv. Klurade därför ut en trio med fågelnamn i titeln.


Vilda svanar var en av de första romanerna jag slukade om Kina. Genom tre generationers kvinnor får man uppleva en del av Kinas historia direkt från de som var med och samtidigt får man en rörande släkthistoria på köpet.

En röd liten fågel i juletid läste jag för flera år sedan, men rekommenderar den om och om igen till biblioteksbesökare och vänner som vill ha en mysig bok. Än har jag inte stött på någon som inte tycker om den. Boken är feelgood i dess renaste form och den finns alltid med i mitt sinne. Huvudpersonen är en äldre man som får reda på att han är obotligt sjuk och han tar sin tillflykt hos ett par märkliga kvinnor i en liten ort i södra USA. Han omfamnas av ortsbefolkningen och hos ortens handlare bor en fågel, som är som en egen liten person och den har en central roll i berättelsen. Miljön prunknar av söderns blommor, dofter och gröna nyanser. För mig är det här feelgood och fåtöljresande när den är som bäst.

Små solfåglar långt borta läste jag alldeles nyligen och den är en av de bästa böcker jag har läst i år. En varm engagerande historia om en familj i Nigeria. En viktig bit av Nigerias nutidshistoria förpackad i romanform, som har stor potential att nå mängder av läsare.

Fler fågelböcker som dyker upp i mitt hjärnarkiv: Pelikanfallet, Kråkflickan, Koltrasten i Tegnérlunden, Över näktergalens golv, Pingvinkvartetten.

1 kommentar:

Linnea sa...

Kul att du höjde svårighetsgraden ytterligare och bara tog titlar med fåglar. ;) Jag har läst en annan av Flaggs böcker. Borde kanske läsa den du tipsar om. Den verkar mysig. :)