tisdag 6 juli 2010

Misstro av Ian Rankin


Eftersom jag inte lyckats läsa nån Rankin tidigare tänkte jag försöka passa på nu när han kommit ut med en ny deckarserie. Misstro är första delena med polisen Malcolm Fox som huvudperson. Jag kommer snabbt in i handlingen och mordgåtan. Fox är lätt att gilla. Han är en nykter alkoholist som bara dricker tomatjuice på pubarna, utan fru och barn och som gillar böcker. Stämningen i boken och huvudpersonen får mig att tänka på Peter Robinson , som jag också gillar
. Känns som att han fått en konkurrent nu i mitt läsande. Även om jag inte kommer att sätta mig och sluka Rankins alla andra deckare. Har för många böcker som ligger och väntar på mig.
Edinburghmiljö och pubar och jag är fast. Själva intrigen var också bra, om än en smula för tillkrånglad med många namn inblandade. Ibland hängde jag inte med riktigt och vet inte om jag uppfattade allt ens en gång. Men ändå gillar jag den och läser gärna om fler fall med Malcolm Fox.

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag upptäckte Ian Rankin för flera år sedan och sedan dess har jag slukat hans böcker om John Rebus.

Hans första bok efter Rebus uttåg tyckte jag var okej, men jag hade väldigt svårt att ta till mig hans nya karaktär Malcolm Fox. Har dock bestämt mig för att läsa åtminstone en bok till med honom i huvudrollen för att se om jag kommer att ändra åsikt. En sak är dock säker: Jag saknar Rebus.

Feelgoodbibliotekarien sa...

Jag antar att jag borde ge Rebus en chans. Vet att det är svårt att börja läsa om någon ny när man är inställd på någon sen tidigare. Jag som gillar Fox borde alltså gilla även Rebus?