söndag 11 maj 2008

Ingen hör hemma här mer än du,

Efter att ha läst om novellsamlingen "Ingen hör hemma här mer än du", av Miranda July, hos den här bloggaren, känner jag att jag vill läsa den och att jag är inne i ett novell-flow just nu. Igår läste jag klart: Nudelbagaren, och många kapitel där har satt sig som ärr på min hjärna. En del dråpliga, en del sorgliga, men helt klart minnesvärda. Kapitelnamnen är så finurliga och säger allt om kapitlet/novellen. Tex "Förföljaren eller den förföljde" som handlar om en mor som jagar sin son genom hela stan för att få honom att öva piano. Till sist är hon helt inne i springadet och tankarna om sin egen ungdomstid att hon mitt i en bilrondell hör sin son ropa på henne. Ombytta roller alltså. Kinakunskap, kinakritik och livskunskap - allt i en bok. Rekommenderas!

Och efter att ha klippt min första gräsmatta, och förvånande nog funnit att det är en kontemplativ syssla, är jag sugen på att börja läsa lite mer trädgårdsböcker.

Inga kommentarer: