lördag 31 maj 2008

Den sista kejsarinnan

Kom på att jag inte skrivit något om Den sista kejsarinnan, av Min, Anchee. Jag tyckte inte lika bra om den som den förra : Kejsarinnan Orkidé : Kinas sista kejsarinna Men visst var den bra. Helst om man är intresserad av Kinas historia eller om man varit där och sett den Förbjudna staden eller ska åka dit. Författaren har gjort grundlig research och det märks. Jag önskat att jag läst den eller fick läsa den under en vistelse i Kina och samtidigt få en grundlig visning av Förbjudna stadens alla 999 rum. Jag kan rekommendera Google earth där man kan se hur den Förbjudna staden ser ut idag.

Boken ger i alla fall en intressant insyn hur det kan ha gått till i hovet hos den sista Kejsarinnan. Vilka helt otroliga hovceremonier det fanns och hur enuckerna styrde mycket av Kejsarens vardag.

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Hermia tipsade om din blogg på min och det är jag glad för. Vi har en del gemensamma intressen :o) Jag hittade en massa bra tips på Kinaböcker på din blogg - tack!