fredag 8 februari 2008

Laura Lippman














Äntligen...efter glappet sen senaste bladvändaren ( Bröderna Benznis)....så har jag hittat en ny deckarfavorit. Har bara läst 38 sidor än, men vet ändå att det här är nåt jag gillar. Har för mig att Laura Lippman liknats med Ruth Rendell och det låter lovande.

Kul kvinnlig privatdetektiv hjälper ortodox judisk man att finna hans familj som försvunnit. Jag har redan hunnit lära mig en del om judendom och om privatdetektivliv. Bla är hon med i ett diskussionsforum på nätet som heter: "Snorksystrarna". Jag undrar vad det står i den engelska versionen.

En rolig episod är när privatdetektiven letar i en äcklig container efter försvunna papper och finner "den officiella snöröjningslistan"(( tänk om det finns såna på riktigt!? :-) ) :

"Här återfanns den föränderliga hierarkin av stadens politiska påtryckare, med namnen överkryssade eller ditskrivna beroende på hur de politiska vindarna blåste det aktuella året. Det fanns till coh med en lista över fiender, en lista som avslöjade vilka gator som INTE skulle plogas, som till exempel återvändsgränden där en före detta borgmästare bodde".

Återkommer senare med rapport när boken är färdigläst.

Inga kommentarer: