söndag 20 oktober 2013

Krönika - Om vikten att våga vara eljest

Varje lördag följer det med en Helgabilaga i lokaltidningen. På baksidan brukar det alltid vara en krönika. När Gunilla Kindstrand ringde och frågade om jag ville skriva krönikor i Helga höll jag på att svimma. Skulle jag??!! :-) 

Jag fick ihop en krönika Om vikten att våga vara eljest efter inspiration från PO Enquist. I ett avsnitt av UR Samtiden diskuterar han med en författarkollega hur det är att vara eljest. 

Någon dag efter att min krönika varit med i Ljusnan mötte jag skolsystern, som tyckte att min krönika var så bra. Hon hade klippt ut den och tänkte visa den för skolungdomar, som mår dåligt för att de tycker att de är lite annorlunda. Jag blev så glad när jag fick höra det! Den uppmuntran hade jag kunnat leva på fram till jul... minst (Strax därefter kom Greta Renborgspriset). 

Nu finns min första krönika att läsa på Helahälsingland.se och snart är det dags att skriva en ny. 

Inga kommentarer: