fredag 3 augusti 2012

Katarina Mazetti på min feelgoodvåglängd

Vad är egentligen "Feelgood"? Jag antar att några av er därute undrar detsamma när ni hör att jag kallar mig för Feelgoodbibliotekarien. Därför tänkte jag försöka reda ut begreppet lite mera.

Ett sätt att beskriva "Feelgood", för mig, är att visa upp några av mina favoriter i Feelgoodgenren. Dit hör absolut Katarina Mazetti, vars böcker jag har läst allihopa..utom möjligen deckaren. Mazetti ligger på precis samma feelgoodvåglängd som jag gör. Hennes blandning av lycka och sorg är i min smak. Likaså hennes sorts humor. Det hon skriver kallar jag feelgood. Undrar om hon håller med?
I senaste numret av Vi Läser svarar Mazetti på några frågor "På divanen" och hon nämner där det som våra stora humorkungar Hasse och Tage sa: "Varför ska man öka mängden olycka i världen?" Det stämmer väl in på hur jag tänker. Det finns så mycket elände i världen att det räcker och blir över. Bland annat av den anledningen kan jag inte läsa svenska deckare...det är ungefär som att se på Rapport eller Aktuellt...det blir för nära den bistra delen av verkligheten för mig. Att läsa böcker som får en att må bra (Feel good) fungerar som ett slags motmedel till det som får en att må dåligt.

För den sakens skulle påstår jag inte att all litteratur måste vara ytlig och bara innehålla lycka. Lite både ock är bäst...som Mazetti säger "Jag skulle kunna skildra hur mycket lycka som helst! I början av mitt författarskap öste jag på med så mycket lycka att det nästan gick för långt. Nu lägger jag på mer skuggor för att få det mer realistiskt. För det går heller inte att bara skriva lustigheter, det svär mot folks livserfarenhet."

Som bibliotekarie upplever jag ofta att jag får frågan: "Kan du hjälpa mig att hitta en rolig bok"? Det är ju svårt till att börja med att veta vad olika sorters människor har för humor. Vad tycker personen som jag har framför mig är roligt? Samma som mig eller inte? Dessutom upplever jag att det inte finns så många humoriskt skrivna böcker. I alla fall inte i jämförelse med antalet allvarsamma böcker. Andelen deckare och tragiska självbiografier har ju växt lavinartat senaste årtiondet. När frågan om roliga böcker dyker upp brukar jag rekommendera Mazetti och börjar sedan bläddra i mitt Feelgoodbibliotek i hjärnarkivet.

Angående människors behov av att läsa roliga böcker säger Mazetti att den vanligaste läsarreaktionen hon får är att hon skriver roligt och lättillgängligt. Hon kan inte tänka sig bättre omdöme. -"Läsarna letar efter böcker med en ljus syn på livet. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra av en bibliotekarie att den som är sjuk eller arbetslös inte frågar efter en skildring om sjukdom eller arbetslöshet".

Så alltså...Ta dam, trumvirvel: Feelgood = En ljus syn på livet + lite lycka och en mindre mängd olycka.

Framöver kommer jag att presentera flera av mina favoriter inom feelgoodgenren för att försöka komma underfund med vad feelgood egentligen är...enligt Feelgoodbibliotekarien.

Inga kommentarer: