onsdag 4 februari 2009

Flickorna, av Lori Lansen

Än en gång har jag stött på en bok som får mig att längta hem till den. Flickorna, av Lori Lansen heter boken. Den handlar om två flickor som är sammanväxta i huvudet, dvs siamesiska tvillingar. De är nu 29 år och vet att de inte har så lång tid kvar att leva. Den ena av dem, Rose, börjar att skriva på en självbiografi. Systern Ruby är inte lika intresserad, men skriver på uppmaning av systern hon också. Det är så intressant att höra om dessa två olika karraktärer. Att de kan vara så olika fastän de till och med är sammanväxta och tvingas leva samma liv. Det är också intressant att höra hur ett liv som sammanväxt tvilling kan vara. Till exempel så självklara saker som att nicka är omöjligt för dem. Ruby är väldigt åksjuk, medans Rose är äventyrslysten vilket ställer till en del problem.

Jag har varit sugen på att läsa något av Lori Lansen förrut då jag hör att hon ska skriva bra. Kommer nog att lägga hennes Lång väg hem på minnet.

Jag har ännu bara läst ca en tredjedel av boken. Återkommer när den är utläst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har just lånat hem boken från biblioteket. Ser fram emot en ny författarbekantskap!

Anonym sa...

Åh, det är så härligt när man hittar en bok som man bara vill läsa och läsa!!!!