söndag 4 november 2012

Broderade boktips - böcker om handarbete

När jag inte läser broderar jag gärna. Mest blir det rutor...då går det att titta på tv samtidigt. Funkar även utmärkt att brodera till en ljudbok. Dessutom tycker jag att handarbete och mörka höstkvällar hör i hop på nåt sätt. Eller hur? Därför bjuder jag på några bok- och filmtips på temat. 


Det broderade hjärtat står i min bokhylla och väntar på att bli läst.
Det broderade hjärtat
Livets aviga och räta var en riktig mysbok om jag minns rätt. 

Livets aviga och räta

The Knitting Circle tipsar Den luttrade bibliotekarien om på sin blogg. Bokcirkla + syjynta skulle passa mig bra. Tänker så bra när jag broderar eller klottrar. 

 The Knitting Circle

Korsstygn på nytt är en favoritbok som har fått följa med hem från biblioteket många gånger. Jag har bland annat broderat en tavla med texten "I morgon kanske" därifrån.

Alttext

Boken Stickcafé är rena njutningen att bläddra i. Jag har inte kommit så långt att jag har försökt virka någon av godsakerna...än. Tror hellre jag äter än virkar sånt.

Stickcafé : kakor, bullar och tårtor att virka och baka

Slutligen vill tipsa om den franska filmen Broderier, som är både bra och vacker. 

Broderier omslag

Kommer du på någon mer skönlitterär bok eller film på temat får du gärna lämna en kommentar. 

2 kommentarer:

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Filmen Hur man gör ett amerikanskt lapptäcke tillhör en av mina gamla favoriter. Många bra skådisar och fina berättelser.

Feelgoodbibliotekarien sa...

Ja, den är ju underbar!