tisdag 17 december 2013

Tävla om en kortlek för boksamtal till din bokcirkel!

En kortlek för boksamtal har jag tänkt fixa någon gång, men nu vet jag att det redan finns bra sådana! Sanoma Utbildning ger ut Zick Zacks boksamtalskortlek som innehåller 54 frågor och går att använda tillsammans med vilken bok som helst.

Det är många som tror att det är krångligt och svårt att prata böcker i en bokcirkel, men så behöver det inte alls vara. Speciellt inte om man har frågekort till hjälp. Jag gillar de här korten för att de ställer många, men ganska lätta frågor. Om jag har förstått saken rätt är korten framtagna för att användas i skolan, men korten passar lika bra att använda i en bokcirkel för vuxna. 

Några exempel på frågor: 
Säg fem föremål som symboliserar bokens handling. Förklara hur föremålen hör ihop med handlingen? 
Vem i boken skulle du vilja ha som vän? 
Vilken person i boken påminner mest om dig? På vilket sätt? 

Jag har två kortlekar som jag tänkte att ni kunde få tävla om. Nu när jag ska driva Enbokcirkelföralla skulle jag behöva hjälp med en ny slogan. Tex "Enbokcirkelföralla - läsklubben för boknördar" Skicka in ditt sloganförslag senast 5 januari (framflyttat datum). Jag väljer ut de två som jag tycker bäst om. Börja klura så kan kortleken bli din! 

ELLER...eftersom många har hört av sig och tyckt att det var svårt att komma på en slogan:
Svara på 3 snabba frågor: 
1. Nämn dina tre favoritbloggar
2. Vad gillar du bäst med Feelgoodbibliotekariens blogg? 
3. Vad skulle du vilja läsa mer om på min blogg? 

Vill du inte skriva svaret här i bloggen kan du maila mig på anettehelgesson(snabela)hotmail.com

3 kommentarer:

Medlem i LCLC sa...

Åh, vad bra med samtalskort! Tack för en bra blogg som vi kan använda när vi väljer bok i vår läsecirkel Ladies Circle Libra Clava. Vi skickar in förslag på slogan nu. Hoppas det blir rät att vi gör det på mailen. Vi förstod inte annat!

Vifsla sa...

Enbokcirkelföralla- Där webläsarna möts.

Cecilia Sundh sa...

1. Körlings Ord, Körlings Ord, Körlings Ord… =)
2. Att det handlar om böcker!
3. Om olika bokcirklar runt om i Sverige. Hur gör de? Hur ofta träffas de? Hur väljer de böcker?