onsdag 18 september 2013

Böcker som hyllar livet

Konstigt att man kan känna sorg över en människa man inte känner. Det har känts tungt idag när alla medier fyllts av ord, bilder och hyllningar av Kristian Gidlund, som dog i går. 

Förutom hans vackra språk och ovanliga öppenhet är jag ett stort fan av hans sätt att skriva om LIVET! Han har verkligen lyckats förmedla vad som är viktigast i livet. Genom sin bok och sin blogg har han lyckats sprida just den livsvisdom vi så väl behöver i dagens stressade och självupptagna samhälle. Att han mitt i allt det svarta och svåra i livet lyckades skriva en sådan vacker och insiktsfull lovsång till livet är fantastiskt. 

Jag kommer att tänka på fler böcker, som visserligen inte kan jämföras med Kristians, men som också är sorgliga och samtidigt väldigt livsbejakande och vackra. Förr eller senare exploderar jag är en sådan bok. Den är dock inte självbiografisk, utan en roman. Innan jag dör är en annan.

Inga kommentarer: