tisdag 9 juli 2013

Feelgood - "Böcker som får mej att må bra helt enkelt och som är skrivna med glimten i ögat."

Under andra veckan som gästbloggare på Bokcirklar.se skriver jag och min bloggarkompis Sara om Feelgoodlitteratur. Vad är det egentligen?

bild (52)

Jag ställde frågan "Varför läser du feelgoodromaner?" på Facebook och fick många intressanta svar: 

"Att läsa den genren är som plåster på sår. Nyttigare än att tröstäta... En verklighetsflykt med lyckan garanterad. Även om jag har det bra så blir en sådan bok ett komplement, som ett härligt tjejsnack mellan två pärmar"

"Vill må-bra å få sjunka in i en värld som kan strula till sig men som slutar bra. En bok utan mord å ond å bråd död. Älskar att få följa huvudpersonen som man ofta känner igen sig i å ändå inte."

"För att koppla av."

"Läser dem när det finns störningsmoment i närheten, typ om man sitter på stranden eller bussen, eftersom det är lätt att släppa och plocka upp handlingen igen."

"Verklighetsflykt!"

"Komik + melankoli =feelgood"

"Böcker som får mej att må bra helt enkelt och som är skrivna med glimten i ögat."

"Mat, sex, böcker - man är sugen på olika saker beroende på tillfälle och behov."

"I stället för - eller tillsammans med - godis. Något sött och lättsmält efter mer matnyttiga saker med tuggmotstånd. Efterrätt."

"När allt jag vill är att få vila i absolut kravlöshet och vara säker på att allt faktiskt kan sluta bra. När jag vill linda in min mörbultade själ i fluffig, mjuk bomull."

"Jag läser sällan feelgood-litteratur, men om jag gör det är det för att det ibland behövs något mjukt och lättsamt som motvikt."


Blir du nyfiken eller sugen på att läsa en bra, varm och rolig feelgoodroman? Varsågod här har du mina tio-i-topp feelgoodfavoriter från förra året.

Inga kommentarer: