lördag 29 juni 2013

Frågor till en Italienfrälst kommuntant om boken Stål

Ulla-Marie NilssonJag frågade en Italien-kännare, som förra sommaren visade sin kärlek till Italien med en utställning på Edsbyns bibliotek, om vad hon tyckte om boken Stål av Silvia Avallone. 

Ditt intryck av boken?
Detta låter knappast lockande, men boken, Stål, gjorde mig uppgiven. Jag tenderar att få katastroftankar lätt och brukar undvika nyheter och svåra dokumentärer. När jag läste Stål tänkte jag mycket på Europas arbetslöshet, att det är svårt att få arbete för de som saknar utbildning, att det är så enkelt att få tag i droger osv, men jag tyckte ändå mycket om boken. Böcker som handlar om vänskap, missförstånd på grund av olika förväntningar, familjerelationer m.m. ökar alltid kunskapen om andra och en välskriven bok är ett rent nöje och Stål är absolut välskriven.

Hur skiljer sig bilden i boken sig från DITT Italien?
Det Italien som utspelar sig i boken Stål skiljer sig mycket från MITT Italien. Jag har rest till Italien åtta gånger och även om man har passerat förorter och konstaterat att boendestandarden är mycket låg i vissa områden har jag bara vistats i det som för mig är drömbyar och drömstäder där det doftar hav och kryddor mellan husen och där Parmigianon smälter i munnen.
Favoritavsnitt i boken?
Slutet. (Nu blir JAG ännu mer nyfiken...jag ännu inte läst sista delen av boken)
Vem skulle du vilja tipsa om den här boken och varför?
Jag väljer att tipsa min svåger och min syster om boken eftersom de gillar att läsa och eftersom de också är Italien-romantiker.
Tack Ulla-Marie för svaren! Lite sent, men ändå, passar jag på att svara på några av frågorna i den utmaning som du, Ulla-Marie, lät mig vara med i - mitt bland alla fashionistas :-) 

1. Vad för drag hos andra människor irriterar dig? Svar: Snålhet och egoism.
2. Den vackraste personen på jorden? Svar: Mina barn så klart! 
3. När du var barn, vad du tror att du skulle vara som vuxen? Svar: Veterinär eller bibliotekarie.
4. Om du kunde ändra en lag i ditt land - vilken lag? Svar: Lagen, eller förslaget än så länge tror jag, att adoptivföräldrar inte får vara äldre än 42 när adoptionsprocessen startar. Herregud Tommy Körberg var ju 60 när han fick barn!!
5.  En designer kommer att göra en klänning för dig - vem väljer du? Gudrun Sjödén...så klart! :-) 

Inga kommentarer: