söndag 21 april 2013

Inte visste jag att det fanns ridande bibliotekarier!


Wonderland creek
Inte visste jag att det fanns ridande bibliotekarier. Det fick jag lära mig först när jag stötte på boken Wonderland Creek, Resan till verkligheten av Lynn Austin. Det var under den stora depressionen i USA på 30-talet som ett statligt program startades där ridande bibliotekarier lånade ut böcker i otillgängliga trakter till folk som annars inte skulle ha kommit i kontakt med varken böcker eller bibliotek.

Boken startar med att bokmalen, tillika bibliotekarien, Alice blir påkommen av sin pojkvän med att läsa under en begravning. Alice lever genom böckerna och inte förrän hennes liv ställs på ända i en liten ort långt ifrån civilisationen och de bekvämligheter, som hon är van med, möter hon den bistra verkligheten och sätts på prov.

Alice skulle bara lämna några ihopsamlade böcker till biblioteket i den lilla kolgruveorten Acorn, men hamnar mitt i familjekonflikter och hemlighetsmakeri. Hon blir av olika anledningar kvar längre än hon först hade tänkt sig.

Det här är ingen bok jag skulle ha läst om det inte var för det intressanta historiska temat. Man får en viss inblick i hur det kunde ha varit för de ridande bibliotekarierna och vilken glädje folk hade av böckerna och besöken. Ett råd till dig som är känslig för böcker som påminner om Binchys, McKinleys och Roberts : undvik boken! Till dig som gillar underhållningslitteratur med historisk touch kan jag bara rekommendera denna bok. Inom sin genre skulle jag säga att den hamnar på den övre skalan och boken förtjänar sina läsare.

Författaren Lynn Austen har vunnit Christy Award för bästa kristna roman flera gånger. Jag tycker att det kristna budskapet är ganska så nedtonat i boken, i alla fall utifrån mina förväntningar :-) Det kan hända att jag har missat en del, för jag måste faktiskt erkänna att jag blädderläste andra halvan av boken. Dels på grund av att jag har fler böcker på vänt och dels för att boken blev lite för långrandig för min smak. Boken hade gärna kunnat kortats ner med minst hundra sidor.

Bilden av bibliotekarien känner man ju igen. En passionerad bokläsare, (oftast kvinna), som ser sitt yrke som ett kall och som utför sitt arbete för en väldigt låg lön med andras intressen för ögonen. Tidigare har jag videobloggat om boken och läst ett stycke högt.

Kanske kan vetskapen om de ridande bibliotekariernas historia ändra på vår yrkesimage? Jag har ju redan tankarna på en flakmoppe :-)

Inga kommentarer: