fredag 1 mars 2013

Hug a Librarian Day - ge biblioteket en extra tanke i dag

 
I dag är det Hug a Librarian day och jag har redan fått en av de finaste kramar man kan få på Twitter. Helst vill jag inte ha en massa kramar IRL i dessa influensatider. Jag ser hellre att vi alla ger biblioteket en varm och omhuldande kram samt en extra tanke en dag som denna.

Det är så lätt att ta biblioteken för givet. I enkätundersökningar om vad biblioteksbesökarna tycker om biblioteket är de flesta nöjda och tycker inte så mycket. Det är viktigt att vi förstår vilken viktig kraft biblioteket är i ett demokratiskt samhälle. Jag önskar att rösterna för biblioteken blev lika höga och många som de som hörs när tex idrottshallar hotas att läggas ner. När jag läser om biblioteksslakten i Storbritannien blir jag mörkrädd.

En stor KRAM från Feelgoodbibliotekarien till bibliotek, bibliotekspersonal och biblioteksälskare out there!