torsdag 28 februari 2013

Tulpanviruset - en samtidsdeckare med kopplingar till 1600-talets hysteriska tulpanhandel

TulpanvirusetTulpanviruset av Danielle Hermans är en bok som passar perfekt för sträckläsning. Den har korta kapitel, många cliffhangers och pusselbitar, som man gärna vill pussla ihop. Tulpanviruset är en historisk deckare med förbindelser till vår egen tid. Eller kanske rättare sagt är det en samtidsdeckare, med kopplingar till 1600-talet. Jag kommer att tänk på Da Vinci-koden under läsningen när symboler, hemliga brev och böcker, samt sammanslutningar liknande hemliga sällskap dyker upp.

Eftersom Tulpanfeber är en gammal favoritbok slängde jag mig över Tulpanviruset när den kom. Båda historierna utspelar sig under 1600-talets tulpanhysteri i Holland när det spekulerades hej vilt med tulpanlökar, varvid marknaden sprack som en bubbla. Det är en intressant tid att läsa om och jag gillar när man lär sig något på köpet. Jag kan inte låta bli att fascineras av hur folk kunde bli som galna av små tulpanlökar. Berättelsen visar dock på att även idag finns det mindre goda krafter, som inte tvekar att bokstavligen gå över lik för att få driva igenom sin egen världsordning. Författaren vrider också på begreppen och visar att det som först var en god tanke också förändras och bli ren fundamentalism.

Jag tyckte om den här boken dels för att den var skriven med ett sånt driv och spänningen hölls uppe hela vägen, men också för att det var en bok som hade en central roll i berättelsen. Sådant tilltalar en boknörd/bibliotekarie. Om jag ska försöka vara lite kritisk också så hade jag gärna lärt känna huvudpersonerna lite bättre. Miljöbeskrivningarna lös också med sin frånvaro, vilket var trist när stora delar av berättelsen utspelade sig i Holland och London, som är platser jag gillar.

Filmrättigheterna till boken är sålda och jag ser fram emot att se Tulpanviruset på bio framöver.

Fler som har bloggat om Tulpanviruset är:  Bloggbohemen och Underbara böcker

1 kommentar:

Medelåldern är så Rock´n roll sa...

Jag har den redan på min "vill läsa" lista och blev nu ännu mer sugen.Får bli nästa inköp