tisdag 18 november 2008

Kanske ska jag börja blogga om böckerna när jag är mitt i dem istället för när de är slut? Jag är helt uppslukad av Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap just nu. Så charmigt med vanlig brevväxling, som kräver mer av skrivaren än av mailaren. Genom en ung författarinnas penna får vi möta en efter en i det litterära sällskapet på ön Guernsey och hur deras relation till boken ser ut. Sällskapet bildades genom en slump och av nödvädighet för att klara livhanken från tyska soldater. Fram växer kärleken till litteraturen på de mest oväntade vis. Man får också veta mer om hur det var att leva under ockupation under andra världskriget, om fattigdomen, matbristen, men också livskraften och kämpaglöden som fanns hos många öbor. Jag har läst många böcker om andra världskrigets fasor genom åren, men i den här boken fyller kunskapsluckor hos mig och det gör mig glad. Kommer inte på något exempel nu, men jag kanske återkommer. Boken innehåller både de mest svartaste sidor av mänskligheten och de vackraste. Först tänkte jag kalla det här för feel-goodläsning, men vet inte om det går att göra det när den även innehåller fasansfulla skildringar från koncentrationsläger och avrättningar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Av bokens utsida har jag tänkt att detta är en för "puttenuttig"-bok för mig (inget fel i det), men din beskrivning gör mig nyfiken för den verkar vara väldigt mycket, och inte så glättig som omslaget signalerar (tycker jag). Intressant text om boken med andra ord!

Feelgoodbibliotekarien sa...

Puttenuttig???!! Snygg framsida tycker jag och passande. Visst väl att det gick att locka fram Hermia genom att nämna något om kärlek till litteraturen ;-) Saknar dina inlägg!

Anonym sa...

Köar på den nu :-)
Och i väntan på inläggsenergi bok-blockar jag. Funkar det med fast inte så socialt.