lördag 5 juli 2008

Malins utmaningar

Hade tänkt försöka med utmaningar för att jag inte hinner med, men så blir jag så sugen. Hoppar därför på Malins böcker A-Ö som lyder:

Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till.

Bokstaven P:

Bok på P: Pappa Pralin som fick mig att få en helt ny syn på Wienerchoklad (tydligen är den lätt att spy upp. Huvudpersonen lider av bulimi).

Författare på P: Peter Robinson, väntar på nästa bok av honom. Ska det inte bli höst snart : -)

Litterär karaktär på P: Prusseluskan (som för övrigt rimmar på Basseluskan, som är en annan trevlig karaktär)

Boktaven W:

Bok på W (eller V eftersom jag inte kommer på någon på W: Vitlöksballaderna som stått i hyllan och väntat på mig i flera år.

Författare på W: Minette Walters, länge sen jag läste, men lockar lite igen.

Litterär karaktär: Warrender, en knöl till polis, fördomsfull, elak och rasistisk som dyker upp i den senaste boken jag läste "En härva av skuld". Så bra beskriven att man blir sur på honom på riktigt.

Inga kommentarer: