söndag 29 juni 2008

Den motvilliga resenären -

"Den motvilliga resenären" har varit en läsupplevelse som jag velat suga på länge och som kommer att stanna i mina tankar. Jag kommer att kolla i den igen och läsa lite här och där. Jahar flera vänner som jag föreställer mig skulle gilla den här. Helst ska den avnjutas ensam i en stuga mitt ute i skogen eller på en ö eller allra helst i ett litet hus på någon hed i England, men man kan ju inte få allt.... Den passar också bra att läsa för oss fåtölj-resenärer, som hellre är hemma än ute på resa.

Boken har fått mig att längta ännu mer efter en hel helg helt ensam hemma med en bra bok och bara göra ingenting. Jenny Diski som skrivit Den motvilliga resenären prövar på att vara ensam i en stuga i två månader. Hon gillar att vara ensam och måste hela tiden förklara sig för folk varför hon drar sig undan. En hel helg skulle räcka för mig, till att börja med :-) .


Jag känner igen mig i många av hennes funderingar. Bla den här meningen:

" Jag är så medveten om att jag är här, att jag är den jag är och får uppleva detta

just här och inte någon annanstans , att välbefinnandet går förlorat

därför att jag tänker på välbefinnandet."


Den här boken hade jag velat avnjuta bitvis tillsammans med några andra inbitna bok-fans på ett mysigt pensionat i vintertid framför brasan med ett glas rött. Finns många tankar att fundera kring i den här boken, ensam eller med andra.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad det låter mysigt.

"avnjuta bitvis tillsammans med några andra inbitna bok-fans på ett mysigt pensionat i vintertid framför brasan med ett glas rött."

:)

Lyrans Noblesser sa...

Du har verkligen gjort mig sugen på att läsa den här boken :-)

Feelgoodbibliotekarien sa...

Ja läs den så kan vi diskutera lite sen.

Anonym sa...

Ser att du har "Utan bagage" i din att läsa-hög, en av A. Tylers bästa böcker, om inte den bästa, i mitt tycke.

Feelgoodbibliotekarien sa...

Utan bagage ligger där och skriker efter mig hela tiden. Köpte den på second hand. Vilken Tyler tycker du är bäst? Jag gillar Lapptäcksplaneten och Ett amatöräktenskap. Har inte läst alla.

Anonym sa...

Uttryckte mig lite otydligt ser jag, "Utan bagage" är nog bäst och sedan utan inbördes ordning "Segla efter stjärnorna" (den första jag läste), "Jordiska ägodelar" och "Och var hör du hemma?". Har läst några till men inte alla men en vacker dag så skall jag läsa de resterande.