lördag 19 april 2008

Djävulen i spegeln utläst

Vad härligt det känns att ha hittat en ny serie som jag gillar. Läste slut boken i morse och skickade iväg en beställning på Hortons två andra deckare. Boken påminde mig om Peter Robinsons böcker och jag har svårt att sätta fingret på vad det är som jag gillar. Dels är det nog karraktärerna som beskrivs så ingående och bra att det känns som att man ser dem framför sig. Dels är det nog det brittiska polisväsendet som får mig att tänka på alla brittiska deckare som går på tv, som jag gillar. Såna kan man liksom aldrig se för många av (även om jag känner folk som alltid somnar till Morden i Midsommer ;-)) Sen är det själva fallet som bit för bit nystas upp och där man hela tiden själv får fundera kring vem som är mördaren. Samhällskritiken som ligger som ett raster över hela berättelsen gör nog också sitt till. Det känns tryggt att veta att det finns minst två brittiska deckare att ta till när jag längtar efter såna och det händer ofta. MEN det känns som bok-tortyr att veta att Peter Robinsons nästa bok inte kommer förrän i september!! Suck!

Inga kommentarer: