söndag 31 mars 2013

Så här tänker jag kring vilka böcker jag bloggar om

Just nu pågår diskussioner om vilka böcker som man väljer att recensera. Eftersom jag bloggar enbart utifrån lustläsning känner jag inte alls att jag behöver vara heltäckande eller kompensera för att få jämn fördelning mellan tex kvinnliga och manliga författare. Men självklart tål tanken att vändas på både en och två gånger och jag uppskattar om tidningar och tidskrifter försöker ha någorlunda sunda urvalskriterier.

Här är en lista på urvalskriterier som jag har lånat från bland annat Marcusbiblioteket:

Omslaget: är jätteviktigt och jag kan nog erkänna rakt av att jag väljer böcker (och vin) efter utseende. Böcker med mindre smickrande omslag smiter också igenom, men det brukar ta längre tid tills jag uppmärksammar dem. Sen är det självklart att får jag ett bra tips från någon vars boksmak jag litar på, så skulle jag även kunna läsa en bok utan att ens se framsidan. Något bibliotek har testat att låna ut böcker inslagna i papper så att man får en slags "blind date" med boken. Kul idé!

Författaren: Är det någon känd författare som jag redan har läst hoppar jag gärna över de nya titlarna av denne. Det finns ju så många böcker och så lite tid... Men det är så klart att favoritförfattarna går i en slags V.I.P.-kö där :-) Som tex Kate Mortons nya bok kommer jag att sluka fastän jag vet vad jag får. Likaså med Khaled Hosseinis Och bergen svarade.

Genrer: Ja, det här är en feelgoodblogg...vad mer kan jag säga. :-) Visst händer det att jag avviker från temat med en och annan deckare och någon lite svårare titel eller mer vemodig historia. 

Priser: Nja...beror i och för sig på vilket pris det handlar om. Det är sällan jag läser nobelpristagare. Priser som tex Stora läsarpriset får mig däremot att bli nyfiken på tex Väldigt sällan fin, som jag kanske inte hade valt annars. Ibland får till och med priser, eller recensioner i de stora dagstidningarna, motsatt effekt på mig. Böcker som skrivs upp där gör att jag vet att det inte är någon bok för mig. Men visst händer det att jag blir överraskad...

Debatten: Det är kul att hänga med i litteraturdebatten och jag märker ju hur jag dras med av andra bokbloggares diskussioner kring nya titlar. Även böcker och författare som blir uppmärksammade extra mycket  i andra medier blir jag nyfiken på. Eller så blir det tvärt om.... När många låntagare frågar efter samma titel blir jag liksom lite trött och blasé på den och kommer mig inte ens för att läsa boken när reservationskön är slut. 

Förlaget: Jag har några favoritförlag vars utgivning jag med stor säkerhet VET att jag kommer att tycka om. Sen dyker det upp godbitar lite här och där. Som jag har nämnt tidigare är det högtidsstunder för mig när Svensk bokhandels kataloger dimper ner i brevlådan. Då läser jag den från pärm till pärm med pennan i högsta hugg.

Tips: Mer och mer så märker jag hur jag inspireras av andra bokbloggares boktips. Alla sociala medier spelar ju också in i vilka böcker jag får tips om. Btj-listan fungerar också som en guldgruva när det gäller boktips. Plus tips som jag får från låntagare. De dagliga boksamtalen med låntagare är det som sätter guldkant på arbetet. 

Balans: Som jag skrev så känner jag inget behov av att hålla någon slags jämnvikt mellan vilka böcker jag bloggar om. I så fall skulle det vara att jag borde lägga mer krut på äldre böcker och inte bara ägna mig åt den senaste bokutgivningen. Det är sällan böcker har ett bäst-före-datum, vilket jag inte är ensam om att glömma i bokbloggarvärlden. 

Inga kommentarer: