onsdag 20 februari 2013

Jag ska med på surftåget - direktsänd bokcirkel på webben

Det är så kul att testa nya metoder för att prata om böcker. Därför tänker jag hoppa på surftåget om boken Vi kom över havet.  Det är lite häftigt att vara med på Sverigepremiären för direktsänd bokcirkel på webben. (Något att berätta för barnbarnen en gång i tiden :-)) Jag läste boken förra året och har bloggat om den här!

Surftåget går till så att man via sin egen dator är med i en direktsänd bokdiskussion. Direktsändningen pågår i ca 30 minuter och det kostar inget att vara med. I studion sitter bland annat Gabriel Nilsson, som är medlem i Fritz Ståhls boklubb. Samtidigt som man lyssnar på bokdiskussionen kan vi läsare/deltagare kommentera eller ställa frågor på chatten.

Jag är extra intresserad av det som står om att vi under diskussionen kommer att få besöka relevant innehåll på webben. Eftersom boken bygger på autentiskt material som brev och dagboksantecknigar hoppas jag på att vi kommer att få se några sådana.

Jag hoppas mycket på den här varianten av boksamtal. Det passar mig, som bor lite knepigt till och inte träffar så många bokkompisar IRL. På surftåget kan jag vara delaktig hemifrån soffhörnet. Tänk om det gick att göra samma sak när författare besöker tv-program som tex. Babel. Eller om vi skulle kunna bjuda in läsare via webben på våra bokdiskussioner under vårens BokSPAning på AlftaQuren.

Den här tekniken tror jag även skulle tilltala många barn och ungdomar. Jag har själv haft tankar på att testa boksamtal via Skype med skolelever i mitt arbete som barnbibliotekarie.

Kanske ses vi på surftåget tisdagen den 5 mars kl 20. Blir du sugen är det bara att boken en biljett på surftåget.

Det var Bokmania som uppmärskammade mig på boken och hon har bloggat så bra om boken här!




1 kommentar: