lördag 19 januari 2013

Lisa Jewell talar om chick lit

Eftersom jag just har fått Lisa Jewells bok Efter festen kollade jag in hennes hemsida. Där hittade jag mycket intressant läsning. Bland annat hur det gick till när hon fick sin första bok publicerad och hennes egna skrivtips till andra som vill bli författare.

På sidan hittade jag även korta filmer där Lisa Jewell talar om olika ämnen, bland annat om chick lit-genrens oförtjänt dåliga rykte. Hon säger något åt det här hållet (min fria översättning):
 
"Problemet med chick lit är vad det betyder för de som inte läser chick lit. De anser att allt som är chick lit är skräp. De glömmer att inom varje genrer finns det både bra och mindre bra exempel".
 
Jag håller med henne. Det finns väldigt många bra och underhållande chick lit-romaner och varken de eller litteratur inom andra genrer förtjänar att bli dragna över en kam.


Inga kommentarer: