onsdag 12 september 2012

Jag blir hungrig av att läsa En nypa salt

Blir du hungrig när du läser om mat? När jag läser En nypa salt av Maria Goodin blir jag så sugen på sufflé, lönnsiraps- och pecannötsmuffins och passionsfruktkaka...Dreglar du också nu? :-) Förlaget beskriver boken som ett: "Brittisk relationsdrama i köksmiljö" och det stämmer på pricken.

Megs mamma är lite speciell. Hon försitter inte en chans att få använda sin fantasi och oftast rymmer den referenser till något ätbart. Meg har sedan födseln matats med de mest häpnadsväckande historierna; hennes första tand var så vass att mamman använde henne som konservöppnare, hon drack så mycket mjölk att de hade en ko ståendes bredvid sängen. När modern är döende flyttar Meg hem och tar hand om henne. Frustrationen över att inte veta något om sin far och sin bakgrund börjar gå henne på nerverna.

Meg har för länge sedan tröttnat på sin mors fantasifulla lögner om hennes uppväxt och har ett förhållande med en man som är moderns totala motsats. Moderns beskrivning av förälskelse rymmer sprakande stjärnor, elektricitet, glittrande moln av stjärnstoft och känslor av att falla; "De säger att man faller handlöst för någon när man blir förälskad, för det är precis vad man gör; man faller långsamt, länge. Jag började falla samma stund som din pappa omfamnade mig, och jag fortsatte att falla i flera dagar. Jag trodde aldrig att jag skulle få fast mark under fötterna igen".

Meg förklarar hur det är med sin pojkvän; "Med Mark är det inte som att falla, det är raka motsatsen, som att bli infångad och nedsatt på jorden igen. Allt är plötsligt självklart. Alla varför har ett svar, alla mysterier har en lösning. Det är som att hitta hem när man varit vilse, eller som att få svaret på en gåta man kämpat med länge. Det får inte jorden att snurra, det får den att stanna".

Men så dyker den charmerande trädgårdsmästaren upp...

En nypa salt påminner mig om Chocolate, av Joanne Harris, med alla matreferenser och det där lite magiska i tillvaron. Eftersom jag själv är lite förtjust i att drömma mig bort, trolla med ord och att inte ta allt så bokstavligt så tycker jag mycket om Megs excentriska mor. Jag har nu läst ungefär halva boken och kommer att läsa fortsättningen långsamt under andakt så att den räcker länge, länge...

En nypa salt är utgiven av Printz Publishing som ger ut "intelligent underhållning och feelgood-berättelser som är lättillgängliga, men också välskrivna och smarta - och gärna roliga". Den här boken är ännu en mitt-i-prick-utgivning av förlaget som gav ut En dag av David Nicholls.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, av en slump hittade jag till din blogg. Bra och ovanliga boktips gillar jag. Feelgood-böcker är det bästa jag vet!! Martina Haag är en charmig tjej som skriver så roliga böcker,har nyss läst Heja,Heja,såå kuul. Hit koomer jag att kika in ofta. Hälsn Rita

Feelgoodbibliotekarien sa...

Kul Rita att du hittade hit och att du uppskattar min blogg. Jag gillar speciellt det du skriver att jag lämnar annorlunda boktips. Det är min ambition. bland annat.