tisdag 2 september 2008

Vita nätter

Vita nätter, av Cleeves blev utläst trots allt. När jag väl satte igång sögs jag in och kunde inte sluta. Det jag gillar med Cleeves böcker är själva stämningen och persongalleriet. Stämningen är densamma som i Morden i midsommer, även karaktärerna påminner om de i tv-serien. Inte kommisarien då som har huvudrollen. Han är mer sympatisk och mänskligare än Mr Barnaby. Miljöskildringarna får en att vilja resa till Shetlandsöaarna på stört. Man riktigt känner den hårda vinden, den salta lukten från havet och jag kan se gröna sluttningar framför mig. Hoppas BBC gör tv-serie av böckerna. Kommer två till vad jag förstått. Jag väntar....

1 kommentar:

Anonym sa...

Hennes förra var riktigt bra så OM jag ska läsa deckare vid tillfälle är Vita nätter en god kandidat!